Webový portál o cestování a životě na Novém Zélandu

Řízení a doprava

VisitKiwiCZ Auto

Jelikož je Nový Zéland, stejně jako Austrálie, bývalou britskou kolonií, řídí se tu na druhé straně, tedy vlevo. Možná vám chvíli zabere, než si zvyknete nesedat si na místo spolujezdce, ale nemějte obavy, je to jen otázka času.

Poprvé za volantem

Tak tedy první zásadní rozdíl, volant je napravo, jezdí se tedy vlevo. Dobrá zpráva ale je, že řadicí páka zůstává uprostřed a směry řazení jsou také stejné jako u nás (tedy jednička je vlevo nahoře). Jediné na co si budete muset zvyknout, je přeřazování levou rukou. Anebo si můžete pořídit automat, a problém s řazením je rázem vyřešen. Pokud s řízením na druhé straně vozovky nemáte žádné zkušenosti, začínejte zlehka. Držte se základní rady, že strana s volantem je vždy u středové čáry. Mimo město byste s řízením neměli mít větší problém. Dejte si ale pozor, pokud dlouho nepotkáte žádné auto. Dává vám to prostor jet po druhé straně vozovky, aniž byste si to uvědomili. Ve městě vám většinou pomáhá dopravní provoz, který vás přirozeně drží ve správném pruhu. Největší problém nastává většinou až při odbočování vpravo, kdy dochází k tendenci zařadit se do protisměrného pruhu po odbočení. Nejlepší rada tedy je, jezděte opatrně, buďte trpěliví a uvidíte, že po pár desítkách - stovkách kilometrů už budete nalevo jako doma.

Další informace naleznete o bezpečném řízení na Novém Zélandu naleznete na webu drivesafe.org.nz.

Povinnosti řidiče

Abyste si vůbec mohli za volant sednout, musíte mít novozélandský řidičský průkaz nebo z Čech přivezený mezinárodní řidičský průkaz. Ten má však maximální platnost 12 měsíců, takže pozor, pokud plánujete prodlužovat víza.

Stejně jako v Čechách, bezpečnostní pásy jsou povinné a používání mobilních telefonů je zakázané. Naopak benevolentnější pravidla platí pro konzumaci alkoholu. Ta je pro řidiče pod dvacet let sice nulová, ale pro starší řidiče platí tolerance 50 mg alkoholu na 100ml krve nebo 250mg alkoholu na 1 litr dechu, což by mělo odpovídat zhruba 0,25 promile.

No Novém Zélandu má každá láhev s alkoholem označení, kolik standartních drinků obsahuje. Obecné pravidlo napovídá, že muži si mohou dát dva standardní drinky za hodinu, ženy jeden. Toto je však velice individuální a nedá se na to spoléhat. Nejlepší je samozřejmě jezdit střízlivý. 

Pravidla silničního provozu

  • Rychlost

Povolená rychlost v obci je 50km/h, mimo obec 100km/h, pokud není stanoveno jinak. Více jak stovkou se tu ale neproženete. To by vám ale při výhledech, které cestování nabízí ani nemělo vadit. U šipek zdůrazňující prudkou zatáčku se většinou uvádí i doporučená rychlost v zatáčce, což je velice užitečné a dle našich zkušeností opravdu odpovídá skutečnosti.

  • Předjíždění

Předjíždět můžete pouze na bílé přerušované čáře. Na žluté se nepředjíždí, ať už je přerušovaná nebo plná. Řidiči jsou tu celkem tolerantní k ostatním účastníkům provozu a skvěle tu fungují ostrůvky na předjíždění (passing bays) nebo rozšířené silnice s dvěma pruhy (passing lines). Na ty vás po cestě vždy upozorní dopravní značka. Pokud se ale pohybujete někde v serpentinách a vidíte za vámi kolonu aut, je slušností na bezpečném místě (předjížděcím ostrůvku) zpomalit nebo zastavit a nechat kolonu předjet. Pokud na vás potom předjíždějící auta několikrát krátce zatroubí, neděste se. Neudělali jste nic špatně. To je zélandský způsob poděkování. Zablikání výstražnými světly jako poděkování tu neznají. Stejně tak nemá smysl jim naznačovat bliknutím směrovky, že mohou předjíždět. Ani to tu naznají a akorát je tím zmatete.

  • Kruhový objezd

Pravidlo řízení vlevo se samozřejmě týká i kruhových objezdů, na kterých se jezdí ve směru hodinových ručiček. Další odlišností je řízení a blikání na kruhovém objezdu. Pokud plánujete vyjíždět z kruhového objezdu prvním výjezdem, řaďte vždy do levého pruhu a blikejte už před vjezdem doleva. Pokud plánujete projet kruháčem rovně, můžete být v případě více pruhů i v pravém a do leva blikáte až při vyjíždění (to je u nás stejné). Hlavním rozdíl ale nastává při odbočení třetím výjezdem (tedy tím vpravo). Už před vjezdem na objezd byste správně měli blikat vpravo, a to i po celou dobu jízdy až po výjezd, kde zablikáte doleva na znamení, že vyjíždíte. Zjednodušeně řečeno, pokud jedete doleva, blikáte doleva, pokud jedete rovně, neblikáte a pokud jedete doprava, blikáte doprava. Nemějte z toho ale žádné velké obavy, téměř nikdo z cizinců toto pravidlo nezná. A jezdí s úsměvem.

  • Semafory

Pokud máte zkušenost s řízením v Austrálii, tak bychom vás rádi upozornili na fakt, že na Novém Zélandu se na červenou na rozdíl od Austrálie odbočovat nesmí. Platí tak klasická česká pravidla. Když je červená, tak se stojí.

  • Opravy vozovky

Jelikož je část Nového Zélandu položena na zlomu litosférických desek, dochází sem tam k nějakému tomu zemětřesení, které má za následky sesuvy kamení či rozbořené silnice. Dávejte si proto pozor při projíždění kolem hornatých oblastí a skal, zejména při velkém větru nebo dešti. Při opravách vozovek jsou semafory z velké části nahrazeny lidskou složkou, která koordinuje dopravu pomocí cedulí STOP nebo GO. Pokud tedy uvidíte značku oprava na silnici s následným snížení rychlosti (většinou na 30km/h), opravdu to respektujte, protože se na silnici pohybují lidé, které byste mohli v případě rychlé jízdy ohrozit. Dalším důvodem zpomalení může být také nově posypaná silnice kamínky (tzv. gravel), které vám při vysoké rychlosti mohou poškrábat nebo zničit auto nebo velmi často také rozbít sklo. A to nejen vám, ale také protijedoucím autům. Buďte tedy v těchto případech obezřetní. Předejdete tak nepříjemným následkům.

  • Zúžená silnice

Velmi časté jsou mosty, kde se silnice zužuje jen na jeden jízdní pruh. Doporučujeme snížit rychlost, i když máte přednost. Mosty jsou totiž velmi často za zatáčkou, a i když máte přednost, už na něm může být jiné auto. A kromě srážky Vám hrozí potupné couvání.

  • Zvířata na silnici

Divoká zvěř na Zélandu se nesetkává s člověkem tak dlouho, jako v Evropě a tak je i méně ostražitá. Je tedy dobré být připraven na vše od menších nelétavých ptáků přes lachtany až po vysokou zvěř. V noci se pak silnice hemží opossumy (pro místní důvod přišlápnout pedál plynu), ale potkat může klidně i tučňáky či kiwiho. Samostatnou kapitolou jsou pak zemědělská zvířata, nejčastěji ovce a krávy, které se chovají zejména na jaře dost nepředvídatelně.

Instruktážní video - jak řídit na Novém Zélandu (EN)

Placené úseky

Každý účastník silničního provozu je při používání pozemní komunikace povinen mít zaplacené tzv. REGO, což je silniční daň, která se vztahuje na všechny veřejné komunikace. Do kdy vám platí se dozvíte na cedulce na předním skle. Tento poplatek můžete uhradit na jakékoliv pobočce pošty na další půlrok nebo na rok. Potřebovat budete jen SPZ vašeho vozu.

Aktuální ceny poplatků naleznete zde.

Kromě povinného poplatku za užití silnic se můžete navíc setkat s placenými úseky silnic tzv. Toll roads. Na Novém Zélandu jsou pouze tři, všechny v okolí Aucklandu na Severním ostrově. Pokud plánujete využívat silnice pravidelně, můžete si založit účet. V případě občasného využití ale nemusíte nic řešit dopředu, stačí se po projetí placeného úseku zastavit na benzínce v okolí a poplatek uhradit přímo na místě. Nezapomeňte však zaplatit nejdéle do 5 dnů od použití silnice, jinak vám budou naskakovat penále.

Bližší informace o konkrétních cenách a alternativních neplacených trasách naleznete zde.

fotky

Zdroj: nzta.govt.nz

Pohonné hmoty

Na Novém Zélandu vás může překvapit, že ceny benzínu a nafty jsou zde velmi rozdílné. Litr benzínu tu tak pořídíte v průměru za $2.30, zatímco nafta vás vyjde okolo $1,65. Při použití dieslu vám ale připadá další povinnosti platby tzv. RUC "Road User Charges", která vychází na 6.20NZD za každých ujetých 100 km. Ceny se proto ve výsledku zásadně neliší. 

Ceník pohonných hmot se může také rapidně lišit v závislosti na místě, kde tankujete. Většinou se tak vyplatí vždy natankovat plnou projíždíte-li větším městem. To můžeme doporučit nejen z hlediska úspor, ale také jistoty, že neskončíte s prázdnou nádrží uprostřed divočiny, což není zejména na Jižním ostrově nijak nereálné.

Na tankování je dobré pořídit si členské kartičky jednotlivých benzínek, na které sbíráte body, díky kterým můžete obdržet slevu na další nákup či několik litrů nafty zdarma (více ve článku Jak ušetřit). Užitečná vám může být také některá z aplikací, která vám vyhledá nejlevnější benzínku v okolí (více ve článku Aplikace a weby).

Nejbližší akce

Žádné naplánované akce

Knihy o Novém Zélandu

Roční cestovní pojištění na Nový Zéland

Roční cestovní pojištění na Nový Zéland

Novinky na Váš email